W ciągu ostatnich kilku miesięcy dostałem sporo zapytań o dropshipping. Czy to prawda, że można mieć sklep internetowy bez inwestowania w towar i magazyn? Jak konkretnie to działa, no i czy da się na tym zarobić? Postanowiłem przygotować skondensowany poradnik na temat modelu dropshipping. Prowadzenie sklepu online w efektywny sposób jest możliwe dzięki różnym narzędziom oraz modelom sprzedaży internetowej. Właśnie w tym kontekście najczęściej pada określenie dropshipping. Chcesz wiedzieć, co się za nim kryje?
co to jest dropshipping?
Dropshipping to jeden z modeli logistycznych stosowany coraz częściej w sprzedaży internetowej. Polega on na przeniesieniu procesu dostawy towaru do Klientów końcowych na hurtownię, czyli Twojego dostawcę. W praktyce może wyglądać to tak, że Ty jako osoba posiadająca sklep internetowy w ogóle nie oglądasz towaru, który sprzedajesz. Klienci robią zakupy w Twoim sklepie internetowym i dokonują płatności za zakupy przez Twoją stronę. Zamówienie wysyłane jest automatycznie do hurtowni, z którą współpracujesz i to ludzie z tej hurtowni pakują i wysyłają towar do Twojego Klienta. Ty zaś jedynie płacisz hurtowni za sprzedany towar zatrzymując dla siebie marżę za sprzedaż. Proste?
jak funkcjonuje dropshipping?
Od strony technicznej działa to mniej więcej tak, że hurtownia, po podpisaniu odpowiedniej umowy z Twoją firmą, udostępnia Ci plik z danymi aktualizowany na bieżąco. Plik zawiera nazwę towaru, opis, aktualny stan magazynowy oraz ceny. Czasem hurtownie udostępniają również zdjęcia sprzedawanych produktów. Plik ten, za pomocą wtyczki rozszerzającej możliwości mechanizmu sklepu, generuje produkty, które będziesz sprzedawał. Twoim głównym zadaniem jest zadbanie o estetyczną prezentację towaru, uzupełnienie opisów oraz wspomniany wcześniej marketing.
co zyskujesz prowadząc sklep internetowy w tym modelu?
- Nie potrzebujesz miejsca na magazynowanie towaru oraz jego pakowanie;
- Nie martwisz się wysyłkami towaru do Klientów;
- Ty nie obsługujesz ewentualnych reklamacji i zwrotów towaru;
- Nie zamrażasz kapitału potrzebnego na zakup towaru;
- Nie ryzykujesz, że Twój, zakupiony i opłacony już wcześniej, towar nie znajdzie nabywców.
Tym wszystkim zajmuje się hurtownia, z którą współpracujesz. A Ty wymiernie ograniczasz koszty prowadzenia takiej działalności.
a co tracisz?
- Tracisz możliwość personalizacji zamówień. Dodania choćby personalnej notki z podziękowaniami dla swoich Klientów;
- Nie masz wpływu na sposób pakowania towaru ani terminowość wysyłki;
- Uzależniasz się od hurtowni, z którą współpracujesz w zakresie asortymentu oraz polityki cenowej;
- Trudno Ci będzie, w ramach jednego, prowadzonego przez Ciebie sklepu, współpracować z większą liczbą hurtowni. Dla przykładu, Klienci, którzy kupią produkty z dwóch różnych hurtowni, nie będą raczej chcieli płacić za dwie przesyłki.
Jak w każdym rozwiązaniu znajdziesz tu plusy i minusy. Choć w tym modelu niewątpliwie skupienie się na sposobie prezentacji towaru, opisach i marketingu może być zaletą. Niezbędne jest jednak podejmowanie działań mających na celu przyciągnięcie Klientów do sklepu. W tym zakresie istnieje obecnie sporo możliwości:
- Kampanie AdWords,
- Porównywarki cen,
- SEO,
- Aktywność w mediach społecznościowych,
- E-mail marketing,
- Blog,
- Reklamy graficzne w Google,
- Współpraca z blogerami, vlogerami i serwisami tematycznymi.
W Twoim interesie jest pozyskać jak najwięcej Klientów i wygenerować duży ruch na stronie, a przekonasz się, że prowadzenie sklepu online w oparciu o model dropshippingu przynosi wymierne korzyści.
dropshipping – dla kogo?
Dropshipping sprawdza się znakomicie w wielu sytuacjach, a w szczególności, jeśli:
- Stawiasz pierwsze kroki w biznesie i szukasz oszczędności;
- Prowadzisz niewielki e-sklep sprzedający towary w małych ilościach;
- Handlujesz na Allegro i innych portalach aukcyjnych;
- Chcesz zarabiać na sklepie online, ale nie wiesz jeszcze, jaki towar sprzedawać;
- Pragniesz poszerzyć dotychczasowy asortyment sklepu;
- Sprzedajesz wielkogabarytowe produkty, których wysyłka do tanich nie należy i bywa problematyczna.
Oczywiście w każdym z wymienionych powyżej przypadków nieodzowne jest posiadanie zarejestrowanej działalności gospodarczej. Tego nie unikniesz bez względu na to, na jaką formę sprzedaży internetowej się zdecydujesz. Dropshipping jest dość uniwersalnym modelem sprzedaży, niemniej chcąc zobaczyć pożądane rezultaty, nie można zapomnieć o wypracowaniu odpowiedniej strategii biznesowej.
Dropshipping to nic innego jak pośrednictwo w sprzedaży. Ryzykujesz dużo mniej niż w przypadku wzięcia wszystkiego na własne barki. To dobry sposób na początek, szczególnie jeśli nie dysponujesz dużym kapitałem na start i nie lubisz ryzykować.
Powodzenia w Twoim biznesie
Michał