Marka osobista to bardzo często spotykane w ostatnim czasie pojęcie. Chociaż kojarzy nam się ze współczesnością, historia koncepcji marki osobistej sięga aż 1937 roku. Właśnie wtedy Napoleon Hill w swoim znanym na całym świecie bestsellerze „Myśl i bogać się” po raz pierwszy zwrócił uwagę na to, że za każdą wielką fortuną stoi osobowość.
Do napisania tego cyklu artykułów skłoniło mnie samo życie. Doświadczenia moje oraz moich Klientów. Mam nadzieję, że i dla Was okażą się przydatne i jeśli jeszcze nie dbacie o swój wizerunek w sieci (a ufam, że jednak dbacie) to zaczniecie. Ja przez prawie 20 lat pracowałem w dużej międzynarodowej korporacji. Zajmowałem się wieloma niezwykle ciekawymi projektami, rewolucyjnymi wręcz jak na swoje czasy. Teraz, z perspektywy czasu zastanawiam się, dlaczego nigdy się nimi nie chwaliłem, nigdzie nie napisałem, że oto właśnie wdrażam to, czy inne rozwiązanie? Dlaczego mój LinkedIn sprzed odejścia z korpo wiał nudą i (to i tak dobrze) updateowałem na nim tylko kolejne stanowiska? Też tak masz?
Ano właśnie, czy pracując w jakiejś firmie (generalnie pracując dla kogoś) sukcesy, które odnosimy się nie liczą? Czy jeśli ukończyliśmy jakiś projekt, zadanie czy opracowaliśmy rozwiązanie problemu to tak naprawdę zrobiła to firma XYZ, czy my?
Tak naprawdę to Ty jesteś ekspertem w swojej dziedzinie i dlatego i Ty powinieneś dbać o swój wizerunek.
Czym jest marka osobista?
Najprościej mówiąc, marka osobista, czyli po angielsku personal branding, to Ty. Twoje imię i nazwisko, czy Twoja jednoosobowa działalność gospodarcza to właśnie Twoja marka osobista.
Wiele znanych osób z kręgu biznesu ma własną koncepcję marki osobistej. Założyciel Amazon.com — Jeff Bezos twierdzi, że „Marka osobista to to, co mówią o Tobie ludzie, gdy wychodzisz z pokoju”.
Tom Peters – guru personal brandingu – tłumaczył to pojęcie w inny sposób: „Jesteśmy dyrektorami generalnymi własnych firm Ja sp. z o.o. […]. Ty jesteś marką, to ty kierujesz swoją marką. Musisz zacząć myśleć o sobie inaczej. […] Stanowisko dyrektora generalnego firmy Ja sp. z o.o. zobowiązuje cię do rozwijania samego siebie, promowania siebie i podejmowania działań, które zapewnią ci zainteresowanie rynku”.
Budowa marki osobistej ma duży wpływ na rozwój biznesu. Ważne jest uświadomienie sobie, że kreujemy naszą markę osobistą zawsze, niezależnie czy tego chcemy, czy nie. Możemy działać konsekwentnie przy pomocy opracowanego wcześniej planu komunikacji i wyznaczonej strategii. Inny sposób to działania spontaniczne, gdy akurat mamy na to pomysł i czas. Skrajny sposób to nie robienie niczego – to też jest decyzja. Obawiam się jednak, że najmniej efektywna.
Zwróć uwagę, że w budowaniu marki osobistej nie chodzi o to, jak wyglądasz, gdzie spędzasz wolny czas, czy co lubisz, ale po co istniejesz w sferze profesjonalnej i co chcesz zaoferować innym.
Dlaczego marka osobista jest ważna?
Można wskazać wiele korzyści wynikających z budowania marki osobistej, oto wybrane z nich:
- Pozwala budować zaufanie – ludziom ufamy bardziej niż firmom. Klienci oczekują bardziej osobistych i bliskich kontaktów także w biznesie. Wolą rozmawiać z osobą, która dopasuje usługę dokładnie do ich potrzeb. Sądzimy, że na ludziach można polegać w większym stopniu niż na firmach. Ludzie mają więcej do stracenia niż firmy. Wreszcie ludziom zależy bardziej niż firmom;
- Pozwala Ci zidentyfikować Twoje mocne strony – dzięki nim czujesz siłę, wiarę w siebie i motywację, aby iść naprzód. Warto poświęcić na to czas i dokładnie przyjrzeć się swoim mocnym stronom, zasobom;
- Ułatwia Twojemu klientowi podjęcie decyzji, dlaczego ma wybrać właśnie Ciebie – klient, który ma spójny obraz Ciebie, tzn. zgodny z tym, jaki jesteś naprawdę i co sobą reprezentujesz, łatwiej podejmie decyzje o współpracy;
- Rozwija Cię – proces budowania własnej marki osobistej pozwala Ci spojrzeć na siebie z wielu perspektyw, dzięki temu obraz jest pełniejszy;
- Ułatwia docieranie do ważnych dla Ciebie ludzi – tymi ludźmi są Twoi potencjalni klienci. Abyś jednak mógł do nich dotrzeć ze swoją marką osobistą, najpierw należałoby się zastanowić, kto jest Twoim klientem i co ma dla niego szczególne znaczenie.
Z wakacyjnym pozdrowieniem
Michał