➡️ A czy Twój sklep, czy strona są przygotowane na te zmiany?
➡️ A może po prostu kupujesz w sklepach internetowych, czy wiesz co te zmiany oznaczają dla Ciebie?
W związku ze zmianami w polskim prawie postanowiłem zebrać najistotniejsze z nich.
💡 Co się zmienia w prawach konsumenta od nowego roku?
1 stycznia 2023 r. weszły w życie zmiany w prawach konsumenta. Nowe przepisy doprecyzowują uprawnienia wszystkich konsumentów, ale część z nich odnosi się wyłącznie do kupujących towary i usługi w Internecie. Zmiany w prawie wynikają z konieczności implementacji unijnych regulacji, czyli:
§ 𝗗𝘆𝗿𝗲𝗸𝘁𝘆𝘄𝘆 𝗖𝘆𝗳𝗿𝗼𝘄𝗲𝗷,
§ 𝗗𝘆𝗿𝗲𝗸𝘁𝘆𝘄𝘆 𝗧𝗼𝘄𝗮𝗿𝗼𝘄𝗲𝗷,
§ 𝗗𝘆𝗿𝗲𝗸𝘁𝘆𝘄𝘆 𝗢𝗺𝗻𝗶𝗯𝘂𝘀.
Szczególnie 𝗗𝘆𝗿𝗲𝗸𝘁𝘆𝘄𝗮 𝗢𝗺𝗻𝗶𝗯𝘂𝘀 ma zagwarantować, że handel w sieci będzie bezpieczniejszy i bardziej transparentny. W praktyce oznacza dla branży e-commerce istotne zmiany w kwestii ochrony konsumentów i sposobie prowadzenia handlu internetowego.
𝗢𝗯𝗻𝗶𝘇̇𝗸𝗶 𝗰𝗲𝗻.
Każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż będzie zobowiązany do podawania, oprócz aktualnej ceny, najniższą cenę z ostatnich 30 dni poprzedzających promocję. Ma to ukrócić zdarzające się dotąd praktyki, gdy cena promocyjna była podawana w stosunku do „sztucznie” zawyżanej ceny początkowej.
𝗡𝗼𝘄𝗲 𝘇𝗮𝘀𝗮𝗱𝘆 𝗿𝗲𝗸𝗹𝗮𝗺𝗮𝗰𝗷𝗶.
Zmieni się nazewnictwo. Zamiast „rękojmi” będziemy mieć „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”. Kwestie związane z niezgodnością towaru z umową zostaną doprecyzowane, tak samo, jak kwestie rękojmi konsumenckiej i gwarancji. Korzystne dla konsumentów jest wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. W przypadku rzeczy używanych nie będzie można skrócić tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zostanie wydłużony do sześciu lat.
𝗧𝗼𝘄𝗮𝗿𝘆 𝘇 𝗲𝗹𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝗺𝗶 𝗰𝘆𝗳𝗿𝗼𝘄𝘆𝗺𝗶, 𝘁𝗿𝗲𝘀́𝗰𝗶 𝗶 𝘂𝘀ł𝘂𝗴𝗶 𝗰𝘆𝗳𝗿𝗼𝘄𝗲.
Można będzie je reklamować podobnie jak wszelkie inne towary czy usługi. Przedsiębiorca będzie odpowiedzialny także za zgodność takiego cyfrowego towaru, np. e-booka, audiobooka itp. Będzie miał też obowiązek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata.
𝗢𝗽𝗶𝗻𝗶𝗲 𝗸𝗼𝗻𝘀𝘂𝗺𝗲𝗻𝘁𝗼́𝘄.
Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów, będzie musiał podawać informacje, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Wprost zakazane jest zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii. Decyzja zakupowa najczęściej zapada w momencie czytania opinii o produkcie. Oznacza to, że mają one bezpośredni wpływ wybory wielu osób. Niestety, zdarza się, że sprzedawcy dopuszczają się nieetycznych praktyk i np. płacą za publikowanie pozytywnych opinii. Inny przykład takich działań to podszywanie się pod klienta i zachęcanie do kupna swoich produktów na różnego rodzaju blogach, forach i w mediach społecznościowych. Nowa dyrektywa ma zatem chronić autonomiczność decyzji zakupowych.
𝗞𝗼𝗻𝘁𝗮𝗸𝘁
Sprzedawca będzie miał obowiązek poinformować konsumentów o numerze telefonu do kontaktu. Jeżeli sprzedawca umożliwia komunikację za pomocą innych środków komunikacji on-line również powinien informować o tym przed zawarciem umowy. Przedsiębiorcy będą mieli obowiązek podania na stronie numeru telefonu, pod którym konsument będzie mógł się skontaktować ze sprzedawcą.
❗ Aby mieć pewność, że sprzedawcy zastosują się do nowych przepisów, ustawodawca przewidział kary za ich naruszenie:
✅ Nawet 𝟮𝟬 𝘁𝘆𝘀. 𝘇ł𝗼𝘁𝘆𝗰𝗵 będzie musiał zapłacić przedsiębiorca, który nie zastosuje się do wytycznych dyrektywy Omnibus.
✅ W przypadku recydywy, a więc jeśli sprzedawca naruszy przepisy trzykrotnie w ciągu roku, kara może wynieść do 40 tys. zł.
✅ Niedostosowanie się do nowych przepisów może stanowić także naruszenie zbiorowych interesów konsumentów — wówczas maksymalna kara nałożona na sprzedawcę może wynieść nawet do 10% obrotu rocznego.
Co należy zrobić, aby dostosować swój biznes do nowych przepisów?
1️⃣ Po pierwsze, zweryfikujcie regulaminy swoich sklepów internetowych i stron www.
2️⃣ Zadbajcie, aby gdy ogłaszacie promocję lub wyprzedaż, wdrożyć prezentację najniższej ceny za produkt.
Oczywiście chętnie pomogę :)
PS: Jeśli chcecie zapoznać się ze wszystkimi zmianami, które dotyczą Was przecież również jako konsumentów, odsyłam na: https://www.infor.pl/prawo/prawa-konsumenta/prawa-konsumenta/5638847,prawa-konsumenta-zmiany-2023.html#dla-wszystkich-kupujacyc